Czy ubezpieczyciel może odliczyć VAT od gadżetów reklamowych?
10-03-2013 | Mateusz Wachowski, Infor.pl
Czy ubezpieczyciel, przekazujący nieodpłatnie klientom upominki reklamowe, ma prawo do odliczenia od VAT należnego kwoty VAT naliczonego przy nabyciu tych przedmiotów?
O ile towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, według art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), o tyle podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Natomiast zgodnie z treścią art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Oznacza to, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, którzy dokonują zakupu gadżetów reklamowych celem reklamowania wykonywanej działalności. Innymi słowy odliczenie podatku następuje, gdy podatek jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych, czyli tych, co do których określa się podatek należny.
Analiza wyłącznie powyższych przepisów prowadziłaby do wniosku, iż nabycie gadżetów reklamowych przez ubezpieczyciela uprawnia go do dokonania odliczenia.
Jednakże należy zwrócić uwagę na treść art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek.
Zatem ubezpieczyciel prowadzący działalność ubezpieczeniową , na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.
Uwzględniając powyższe, należy stwierdzić, iż przekazywanie gadżetów reklamowych, które zostały nabyte w ramach czynności zwolnionych od opodatkowania, nie daje ubezpieczycielowi prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z ich nabyciem i wynikającego z faktur dokumentujących nabycie przedmiotowych gadżetów reklamowych.
Istotne jest również, iż ustalenia te nie mają zastosowania do prezentów niskiej wartości. Bowiem według art. 7 ust. 3 przekazywanie prezentów małej wartości nie stanowi dostawy towarów, zgodnie z treścią ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym nie podlega opodatkowaniu.
Towary o małej wartości to takie, których łączna wartość nie przekracza w roku podatkowym kwoty 100 zł, a które przekazywane są jednemu klientowi, o ile ubezpieczyciel prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób. Jeśli ubezpieczyciel nie prowadzi przedmiotowej ewidencji, to koszt takiego prezentu nie może przekraczać kwoty 10 zł.
Reasumując, ubezpieczyciel wykonujący czynności zwolnione od opodatkowania, przekazując klientom prezenty reklamowe, niezależnie od ich wartości, nie korzysta z prawa do odliczenia VAT należnego o kwotę VAT naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowych prezentów.